دانشکده

آموزش نصب جی پی اس خودرو ؛ مراحل + نکات مهم

مهم‌ترین نکته پس از خرید جی پی اس انتخاب مکان و آموزش نصب ردیاب خودرو است؛ اگر جی پی اس را در مکان نامناسب نصب کنیم، امکان خرابی و دزدیده‌شدن آن به‌شدت افزایش پیدا می‌کند. معمولاً توصیه می‌شود جی پی اس را در مکانی نصب کنید که علاوه بر مخفی بودن، از شرایط بد آب‌وهوایی در امان باشد.

مانند هر وسیله الکترونیکی دیگری نصب جی پی اس خودرو، نیازمند آموزش است و ازآنجایی‌که طریقه نصب برخی جی‌ پی اس‌ها، نیاز به سیم‌کشی و اتصال به باتری خودرو دارد، بهتر است که حتماً قبل از اقدام به نصب، اطلاعاتی در زمینه سیستم جی پی اس خودرو داشته باشید. در این مقاله از وب‌سایت تلتونیکا، تصمیم داریم به‌صورت مرحله‌به‌مرحله، نحوه نصب جی پی اس خودرو را به شما آموزش دهیم؛ پس تا پایان مطالب با ما همراه باشید.

نکات مهم نصب جی پی اس خودرو

   پیش از اینکه آموزش نصب ردیاب خودرو را شروع کنیم، ابتدا لازم است که با سه دسته اصلی سیم آشنا شوید. این سیم‌ها عبارت‌اند از:

  • برق اصلی دستگاه (سیم قرمز): این سیم، سیم برق دائمی هست و به فیوزی وصل می‌شود که در هر دو حالت روشن و خاموش بودن خودرو، برق درون آن وجود داشته باشد.
  • برق سوئیچ (سیم زرد): برای اینکه تشخیص دهیم خودرو چه زمانی روشن و چه زمانی خاموش است، این سیم را به سیمی در خودرو متصل می‌کنیم که با بازشدن سوئیچ خودرو، برق درون آن جریان پیدا می‌کند.
  • اتصال به بدنه (سیم مشکی): سیم منفی به هر قسمت فلزی خودرو یا سیمی که قطب منفی خودرو را تأمین می‌کند، متصل می‌شود.

مراحل نصب جی پی اس خودرو

برای شروع نصب جی پی اس (gps) روی ماشین و راه‌اندازی آن، مراحل زیر را به‌صورت گام‌به‌گام در این قسمت شرح داده‌ایم:

1. گذاشتن سیمکارت داخل ردیاب

ازآنجایی‌که عملکرد ردیاب مبتنی بر سیم‌کارت است و اطلاعات را از طریق سیم‌کارت برای سرور ارسال می‌کند، در اولین مرحله از نصب و راه‌اندازی جی پی اس خودرو، شما باید یک سیم‌کارت داخل سوکت ردیاب جای‌گذاری کنید. پس از گذاشتن سیم‌کارت در ردیاب، موارد زیر را انجام دهید:

  • برای استفاده از خدمات ردیاب در سفرهای خارج از کشور، رومینگ سیم‌کارت را فعال کنید.
  • اگر از سیم‌کارت همراه اول استفاده می‌کنید، حتماً پین کد آن را غیرفعال کنید.
  • زبان سیم‌کارت را انگلیسی انتخاب کنید تا بتوانید میزان شارژ باقی‌مانده را به طور دقیق مشاهده کنید.
  • شارژ سیم‌کارت را بررسی کنید تا با تمام‌شدن ناگهانی آن مشکلی برای کارکرد ردیاب پیش نیاید.

 

2.پیدا کردن سیم‌های استارت و برق

در دومین قدم نصب جی پی اس خودرو باید قاب بالا و فرمان خودرو را باز کنید، سپس به دنبال سیم‌های برق سوئیچ و برق اصلی خودرو بگردید. پیداکردن آن‌ها، به‌سادگی، سیم‌ها را از سوئیچ خودرو به سمت پایین دنبال کنید. برای انتخاب مطمئن و صحیح سیم‌ها، بهتر است که از ولت‌‌متر استفاده کنید.

برای پیداکردن محل اتصال برق اصلی، ابتدا سوئیچ خودرو را خاموش کنید؛ سپس ولت‌متر را روی حالت VDC قرار دهید و با آن، سیم‌هایی که ممکن است برق داشته باشند را بررسی کنید. هر سیمی که ولتاژ بین 11 تا 14 داشته باشد را می‌توانید به‌عنوان برق اصلی انتخاب کنید.

برای انتخاب سیم برق سوئیچ یا همان ACC، ابتدا باید سوئیچ را باز و با ولت‌متر، سیم‌ها را بررسی کنید. به این نکته حتماً توجه داشته باشید که هنگام بستن سوئیچ نباید هیچ جریان برقی وجود داشته باشد. هر سیمی که ولتاژ بین 10 تا 30 داشته باشد را می‌توانید به‌عنوان سیم برق سوئیچ انتخاب کنید.

3. نصب جی پی اس خودرو؛ شروع سیم‌کشی

در مرحله سوم نصب جی پی اس خودرو، ابتدا یک نقطه مناسب را برای نصب و قرارگیری انتخاب کنید؛ سپس کار اتصال و نصب سیم‌ها را شروع کنید. با استفاده از سیم‌چین، بخش کوچکی از عایق روی سیم برق ماشین را جدا کرده و یک شکاف کوچک بین سیم‌های مسی ایجاد کنید. پس از آن، انتهای سیم قرمز را لخت کنید و آن را از شکاف ایجاد شده در سیم برق عبور دهید.

در آخر هر دو سیم را به هم بپیچید و محل اتصال را با یک‌تکه نوار برق بپوشانید. مطمئن شوید که سیم کاملاً پوشیده شود؛ زیرا اگر به‌درستی آن را نپوشانید، امکان اتصالی‌کردن وجود دارد. در مرحله بعد، همین کار را برای اتصال سیم زرد به سیم سوئیچ خودرو تکرار کنید. بهتر است برای اتصال سیم‌ها به یکدیگر، از Clips استفاده کنید تا هم ظاهر نصب تمیزتر باشد و هم اینکه سیم‌ها زخمی نشوند.

4. اتصال ردیاب به بدنه

در چهارمین مرحله از نصب جی پی اس خودرو پس از نصب این دو سیم، نوبت به اتصال بدنه می‌رسد. برای انجام این مرحله باید فیوزی بیابید که جریان نداشته باشد. درصورتی‌که از ولت‌سنج استفاده می‌کنید دقت کنید که عدد آن صفر باشد. سپس یک ترمینال سرسیم حلقه‌ای به انتهای سیم مشکی اضافه کرده و انتهای ترمینال حلقه را روی یک سطح فلزی، مانند پایه فرمان قرار دهید و آن را محکم کنید. چنانچه ردیاب خودرو شما دارای امکانات دیگری مانند سیستم اعلام‌خطر، خاموش‌کردن خودرو از راه دور، قابلیت شنود و… باشد، سیم‌های دیگری وجود دارد که به پشت فیوز خودرو متصل می‌شوند.

5. آموزش نصب ردیاب خودرو؛ مونتاژ مجدد داشبورد

در مرحله‌ آخر نصب جی پی اس خودرو، دستگاه را با چسب دوطرفه در جای موردنظر بچسبانید و محکم کنید. در نهایت، سیم‌های اضافه را با نوار برق یا بست پلاستیکی مرتب کرده و تمام قطعاتی که باز کردید را مجدداً از آخر به اول به ترتیب ببندید. برای گرفتن بهترین نتیجه، ماژول جی پی اس باید روبه‌بالا باشد.

ACCESSORIES

چگونه ردیاب خودرو را فعال کنیم؟

پس از نصب جی پی اس خودرو، برای فعال‌کردن ردیاب و استفاده از خدمات و امکانات آن نیاز است که اپلیکیشن متصل به جی پی اس را روی تلفن همراه خود نصب کنید. این اپلیکیشن را می‌توانید از طریق برنامه‌های بازار یا گوگل‌پلی و یا از طریق سایت اصلی ردیاب، دانلود کنید. برای نصب ردیاب باید وارد اپلیکیشن شده و شماره سیم‌کارت خود را وارد کنید تا به آن متصل شوید.

پس از آن که مکان‌یاب را نصب کردید و اپلیکیشن آن راه‌اندازی شد، چک کنید که آیا قدرت سیگنال خوب است یا خیر. تاریخ و زمان کانفیگ را بررسی و در صورت نیاز، تنظیمات دستگاه را مجدداً اصلاح کنید. در حین رانندگی، بررسی کنید که آیا خودرو به‌درستی ردیابی می‌شود یا خیر. سعی کنید ماشین خود را در جهات مختلف برانید و هرگونه خطا در داده‌های موقعیت‌یابی را بررسی کنید. همچنین ویژگی‌های مختلف ارائه شده توسط جی پی اس خودرو را امتحان کنید. در صورت بروز هرگونه خطایی، با خدمات پشتیبانی محصول خریداری شده تماس بگیرید.

در بازار ایران جی ‌پی‌ اس خودرو در انواع مختلف باقیمت‌های متفاوت موجود است که برخی از این دستگاه‌ها وارد شده و برخی در کشور تولید شده‌اند. برای خرید بهترین جی ‌پی‌ اس خودرو باید به‌دقت موقعیت‌یابی، گارانتی و داشتن سرور اختصاصی داخلی توجه کرد.

بهترین محل برای نصب ردیاب ماشین کجاست؟

هدف از نصب جی پی اس خودرو، بالابردن امنیت ماشین و جلوگیری از سرقت آن است. به همین دلیل باید به دنبال بهترین مکان نصب ردیاب خودرو باشید که آن را از دید سارقان مخفی نگه دارید. از طرف دیگر، ردیابی سریع و دقیق چیزی است که از یک ردیاب با قابلیت ردیابی آنلاین توقع داریم؛ اما لازم است بدانید یک بخش دقت و عملکرد ردیاب مربوط به کیفیت آن است و بخش دیگر آن تحت‌تأثیر نحوه نصب و محلی است که برای نصب ردیاب در خودروی خود انتخاب می‌کنید. ازاین‌رو باید محلی را برای نصب انتخاب کنید که دریافت سیگنال‌های ماهواره‌ای با اختلال مواجه نشود. لازم به ذکر است که برندهای مختلفی از ردیاب خودرو در کشور موجود است که یکی از بهترین مارک ردیاب خودرو برند Teltonika است.

تفاوت نصب جی پی اس خودرو و نویگیشن

نویگیشن‌ یک فناوری امنیتی برای مسیریابی افراد است تا به‌واسطه آن آدرس‌ها را پیدا کنند. با راهنمایی گرفتن از این سیستم کوتاه‌ترین مسیر برای رسیدن به مقصد موردنظر پیدا می‌شود. در مقابل جی پی اس و ردیاب‌ها یک دستگاه جداگانه هستند که فرایند مسیریابی را به‌صورت کنترل‌شده تحت‌نظر دارند. استفاده از این دستگاه‌ها ملزم به خرید و نصب آن‌ها روی خودرو است؛ درصورتی‌که نویگیشن‌ها به طور رایگان روی دستگاه‌های الکترونیکی امروزی مانند تلفن هوشمند و حتی میکرو جی پی اس قابل‌دسترسی هستند.

نحوه فعال‌سازی نویگیشن خودرو

ردیاب نویگیشن به‌صورت پیش‌فرض روی بسیاری از خودروها نصب می‌شود؛ نویگیشن خودرو وظیفه مسیریابی را انجام می‌دهد و کارایی متفاوتی در مقایسه با سایر انواع جی پی اس‌ها دارد. نویگیشن ماشین اطلاعات را از طریق سیگنال‌های ارسالی و دریافتی ماهواره‌ای در اختیار کاربر می‌گذارد؛ بنابراین به‌سادگی فرایند مسیریابی را در لحظه انجام می‌دهد؛ نصب نویگیشن فقط با فعال‌سازی برنامه ردیاب امکان‌پذیر است و سختی نصب جی پی اس خودرو را ندارد. سیستم نویگیشن روی گوشی‌های موبایل و دستگاه‌های هوشمند قابل‌دسترسی است؛ افراد به‌راحتی می‌توانند بدون پرداخت هزینه و خرید دستگاه اضافی از آن برای مسیر‌یابی استفاده کنند.

جمع‌بندی

علاوه بر موارد فوق باید گفت نصب جی پی اس خودرو دارای ویژگی‌ها و قابلیت‌های ویژه‌ای است؛ به‌عنوان‌مثال، برخی از ردیاب‌های پیشرفته قابلیت شنود دارند. این ویژگی به شما امکان شنیدن صداهای داخل محیط خودرو را می‌دهد که در صورت نیاز، اطلاعات مفیدی را از این طریق دریافت خواهید کرد. همچنین، ویژگی‌ها و امکانات موجود در یک ردیاب خودرو می‌توانند بسیاری از تصمیمات مهم و حیاتی در مورد مدیریت و نظارت بر وسیله نقلیه را تحت‌تأثیر قرار دهند.

این ویژگی‌ها در سیستم جی پی اس خودرو به طور مستقیم در کیفیت و کارایی ردیاب تأثیر می‌گذارند؛ بنابراین، پیش از خرید یک GPS خودرو، بهتر است اطلاعات کافی در مورد آن جمع کنید تا بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید. درصورتی‌که آموزش نصب ردیاب خودرو را فراگرفته‌اید و تصمیم به خرید ردیاب دارید می‌توانید با اطمینان کامل از کیفیت کالا، در قسمت تماس محصول موردنظرتان را از نمایندگی تلتونیکا تهیه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *